tisdag 19 augusti 2014

Semikolonets nytta

Ett semikolon är utan konkurrens det mest användbara skiljetecknet den stilmedvetna författaren kan använda. Å ena sidan har det stort praktiskt värde; man kan använda det för att skilja på två fullständiga satser när de står varandra så pass innehållsmässigt nära att en punkt blir för abrupt och för att separera delar av uppräkningar. Exempel: Jag tog med mig det nödvändigaste: en handduk och en bok; regnkläder och rymddräkt. Slutligen kan man använda det till att forma ögonen i en blinkande smiley ;).
Å andra sidan, och det är än viktigare, kan ett semikolon ha ett oskattbart psykologiskt värde. Om till exempel en läsare upptäcker att författaren kan använda ett semikolon korrekt tror han av någon anledning automatiskt att författaren också kan använda punkt, komma, talstreck, tankstreck, bindestreck, citationstecken etc. etc. Det blir då så mycket lättare för läsaren att förlåta eventuella "slarvfel" som författaren råkat göra. Läsaren kommer att tro att en författare som kan komma på de vildaste historier, men ändå hålla reda på ett ynka semikolon, en sådan författare har en språkkänsla man kan lita på.


Parodi baserad på Liftarens Guide till Galaxen. Läs här för en seriös åsikt i frågan.

2 kommentarer:

  1. Jag fick in ett semikolon i min bok, dags att söka till Mensa??? Haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan, personligen är jag ganska förtjust i ett lagom användande av semikolon men jag inser att det finns någon slags snobbism kring dem och därmed också folk som försöker använda dem trots att de inte kan bara för att det är "fint".

      Radera