måndag 11 augusti 2014

Jack of All Genres

Just nu håller jag på med tre noveller samtidigt. Igår var det fyra, men en lyckades jag slutföra. Det uppseendeväckande är inte så mycket min förmåga att hålla flera bollar i luften samtidigt utan hur olika de noveller jag skriver är. En sci-fi novell, en fantasy och en mer realistisk "skröna". Novellen jag blev klar med tidigare var någon slags blandning mellan feel-good och samhällskritik. Det händer också att jag skriver kärlekshistorier och annat gott och blandat. Just nu har faktiskt alla de noveller jag skriver på lyckliga slut, men på blogg hittills finns mest olyckliga slut tror jag. En stor variation alltså.

Det är uppenbart att jag ännu inte har nischat mig. Man skulle kunna säga att jag inte blivit bunden av några krav, eller så skulle man kunna säga att jag ännu inte blivit tillräckligt bra på något område. "Jack of all trades, master of none" som man säger på engelska. Jag väljer att tro på det första påståendet för stunden.

Det måste vara svårt det där att bara satsa på ett område? Hur gör man? Ångrar man sig efteråt och vill ut ur den låda man har skapat, eller är man nöjd med att bli bättre och mer framgångsrik inom sin genre?

Jaja, jag skjuter upp väljandet ett tag till.

1 kommentar:

  1. Visst är det kul att prova på olika stilar. Precis som en skådis vill göra olika rollkaraktärer så vill ju författare testa olika saker. Efter ett tag brukar man självmant komma in i den "fålla" där man trivs och presterar bäst. Men man ska aldrig vara rädd för att prova något annat!

    SvaraRadera