torsdag 14 augusti 2014

Byråkratsvenska?

Jag läste nyligen justitiedepartementets svarta lista som innehåller ord som anses vara byråkratsvenska och för svåra eller otympliga för att användas i myndighetstexter. Jag blev konfunderad. Visst fanns det ord som rätteligen borde finnas på en sådan lista. Jag förväntar mig till exempel inte att några andra än jurister ska förstå ordet anhängiggöra och eljest låter kanske aningen gammaldags. Men på listan fanns också ord som:

- Angå (den som beslutet angår)
- Belägen (är belägen i)
- Dröjsmål (utan dröjsmål)
- Förflyta (sex månader har förflutit)

 Förstår folk verkligen inte dessa ord idag? Måste man skriva på femåringsnivå? Jag förstår att det är viktigare att myndigheternas språk är förståeligt för alla än att skönlitterärt språkbruk är det, men man måste väl kunna skriva för vuxna? Om det verkligen är så att folk idag inte förstår dessa ord är det hög tid att skolan tar tag i det här för jag blir mörkrädd.

Vad tycker ni, är det svåra ord jag radar upp?

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Skolan missar en hel del, allt ska vara så enkelt nuförtiden och ändå är det många som går ut grundskolan utan att få godkända betyg. Skrämmande! Vad man använder för ord beror väl kanske lite på vilken nivå man vill lägga sig på. Inget av orden ovan ser jag som konstigt i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Inga svåra ord alls. Myndigheterna ska nog akta sig så att de inte går för långt och omyndigförklarar sina "undersåtar". Att underskatta sina läsare, vet alla som skriver är ett basalt fel.

    SvaraRadera