söndag 10 augusti 2014

Om att skriva haiku

Jag har länge älskat att skriva dikter, framför allt haiku. Haiku är en japansk diktform med många regler som är svåra att ta efter på svenska då språken är totalt olika varandra.

För att ge några exempel så har en japansk haiku sjutton "mora", en mora är ungefär som en stavelse fast inte riktigt ändå, till exempel har namnet Tokyo fyra mora på japanska men bara tre stavelser på svenska. När man skriver på svenska fungerar det dock bäst att använda sjutton stavelser.

Dessa sjutton mora är uppdelade i fraser enligt mönstret 5-7-5. I väst delar vi gärna upp dessa fraser på tre rader trots att de på japanska skrivs lodrätt och i en kolumn. 

Japanska haiku innehåller ofta ett "kigo", ett årstidsord. När man skriver haiku på svenska kan man antingen välja att släppa detta helt, använda något av de ord som på japanska är specifika kigo: som groda som får stå för vår, eller välja att använda ord som på svenska ger intrycket av en speciell årstid.

Haiku bygger också på "kiru" som kanske bäst beskrivs som en oväntad vändning eller användningen av två kontrasterande bilder som gärna ska skapa en känsla av förvåning hos läsaren.

Hur gör man då om man vill skriva en haiku? Det enkla svaret är att man kan göra lite som man vill bara dikten är kort, men jag tycker om att använda ganska strikta regler när jag skriver haiku. Personligen tycker jag att det är lite det som är själva charmen. Jag använder 5-7-5 stavelser uppdelade på tre rader. Haikun ska gärna ge ett hum om under vilken årstid den utspelas och ha en abrupt vändning. Här kommer ett exempel på en haiku jag har skrivit.

 *

Spralligt glittrande
Plaskar solkatt i Fyris
Dränks plötsligt av moln

*

2 kommentarer:

  1. Äntligen fick jag klart för mig vad haiku är. 5-7-5. Jag skrev dikter förr och fick en hel del publicerade men har aldrig skrivit haiku. På sista tiden har jag börjat skriva lite noveller parallellt med min bok. Vem vet, snart kanske jag testar haiku?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Det är kul. Jag tycker personligen att det är roligt med så strikta regler. Det gör verkligen att man måste tänka efter flera gånger för att få fram det man vill ha sagt. Om inte annat är det en perfekt aktivitet när man har skrivkramp.

      Radera