torsdag 9 oktober 2014

Vem är författare?

En vän frågade mig om jag var författare. Jag svarade nej och det står jag fortfarande fast vid. Jag är visserligen författare till en hel massa texter, men vem i dagens samhälle är inte det? Det finns nog nästan ingen i dagens Sverige som aldrig skrivit minsta skoluppsats. Författare innebär för mig något mer, men jag ska vara ärlig och säga att jag inte vet vad. Jag gjorde som man gör när man i vår tidsålder vill ha reda på något, jag googlade. 
En del menade att man måste vara författare på heltid för att vara en riktig författare. Detta diskvalificerar nog majoriteten av Sveriges författare, även vissa större kändare.
Vissa sa att det var publiceringen som räknades. Ju mer du publicerat desto mer författare är du. Var då inte Kafka en riktig författare förrän efter sin död?
Andra sa att man måste ha skrivit en roman, noveller räknades inte. Alice Monroe, är alltså inte författare trots nobelpris i litteratur.
Jag fick alltså inga övertygande svar. Ändå är jag på något sätt säker på att vissa är författare och andra inte, men det kanske bara är dumt. Kanske är det bara jantelagen som styr. Du skall icke tro att du är någon, framför allt inte författare. 

Vem tycker du är författare?


4 kommentarer:

  1. Känns som att var och en får ha sin uppfattning. En ständigt återkommande diskussion i olika medier.

    För min egen del tycker jag att man kalla sig författare om man har publicerat minst ett bokmanus (inte två som Författarförbundet kräver för att man ska få bli medlem). Noveller i antologier räknas inte för mig. Alice Munro skriver i novellform, ja, men en hel bok med enbart noveller (med en röd genomgående tråd) av henne blir liksom en roman ändå :-).

    SvaraRadera
  2. Det känns som en ganska rimlig avgränsning. Tyvärr diskvalificerar den ju Kafka som då blev författare efter sin död vilket känns lite långsökt.

    SvaraRadera
  3. Författare för mig är nog när den huvudskliga inkomsten kommer från författarskapet. Det känns som det finns ett gäng "semiförfattare"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Semiförfattare, hmm. Jag gillar det, det löser många problem. Det skulle jag kunna tänka mig att bli. Undrar vad folk skulle säga om man tryckte upp det på ett visitkort.

      Radera