tisdag 14 oktober 2014

Gör om gör rätt!

Jag och mina kursare skämtar ibland om att vi en dag kommer få tillbaka en PM där det bara står med rödpenna: Gör om gör rätt! Detta är ju såklart mardrömmen för en student och vore dessutom på många sätt väldigt opedagogiskt av PM-rättaren. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att det ofta kan vara det bästa. Nästan alla de texter jag blivit riktigt nöjd med har jag skrivit om från grunden inte en inte två utan tre gånger. Jag läste någonstans att just tre gånger är ett ganska bra tal för sånt här och jag måste hålla med. Dels är det kanske för att tre är ett sagotal, dels är det nog så att tre är ett sagotal för att det är ett väldigt lagomt tal. Det är jobbigt, men inte oöverkomligt att skriva om en text tre gånger. Faktum är att det blir lättare ju fler gånger du skriver om texten. Efter att du skrivit texten en gång vet du vad du vill säga och efter att du skrivit den ännu en gång vet du ännu mer vad du vill säga. Detta skulle säkert kunna pågå i en halv evighet, men tre gånger räcker; ingen av oss orkar höra om hur vargen i sagan om de tre grisarna hustar och frustar ned ytterligare hus. Tre räcker gott och väl.

Däremot gillar jag att vänta rätt länge med att skriva om den tredje gången. Mest är väl detta för att jag inte har så mycket tid, men det ger mig också lite distans till verket och en möjlighet att fundera över vad det egentligen handlade om.

1 kommentar:

  1. Distans är bra om man inte är alltför ivrig. Man bör låta texten ligga ett tag för att sen kasta sig över den och se en massa saker som är utvecklingsbara.

    SvaraRadera