lördag 4 april 2015

En författares röst

Glad påsk allesammans!



DN hade idag en sån där rolig gissningslek där man fick påskcitat ur böcker och skulle gissa var de kom ifrån. Ett av citaten kom från Per Lagerkvists Barbaras. Jag har inte läst just den boken av honom, även om jag försöker ta mig igenom hans verk, men jag kände direkt igen stilen. Den är så extremt karakteristisk för honom. Jag har nog generellt inte någon välutvecklad känsla för författares stil, men det är fascinerande hur vissa författare är så extremt sina egna.

Det sägs ju också att det är just en egen röst som många förlag letar efter och jag märker att många skrivande människor är desperata efter att hitta och behålla den rösten. Vissa vägrar gå på författarkurser av rädsla för att förlora sin röst och det går rykten om att förläggare vet precis vilka författare som gått vilka kurser bara utifrån deras verk.

Jag kan tycka att det verkar finnas vissa drag av paranoia i det hela, men vad vet jag. Jag är inte ens säker på att jag har någon röst och den är i alla fall definitivt inte så distinkt som Per Lagerkvists var. Sen fick ju han nobelpriset också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar