måndag 20 april 2015

10 böcker jag önskar att jag hade skrivit


Jag blev inspirerad av Rebecka Edgren Aldén, här, att skriva om böcker jag önskar jag hade skrivit. Så här kommer de utan någon inbördes ordning.


1. La Sombra del Viento (Vindens skugga) av Carlos Ruiz Zafón

Tänk den som kunde få till den perfekta mystiska stämningen som Ruiz Zafón får till i sitt mästerverk.


2. The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde

Wilde är nog min absoluta favoritförfattare, jag är inte helt säker på vad det är, men framför allt är det nog den fantastiska, helt osannolika dialogen.


3. Dvärgen av Per Lagerkvist

För att den är så välskriven, och varje ord känns så genomtänkt. Jag vet att jag själv kan vara lite slarvig när jag skriver.


4. Jane Eyre av Charlotte Bronte

För att Jane Eyre är en så fantastisk karaktär; hon är fångad i en fälla av fattigdom och kvinnlighet, men vägrar ändå att leva livet på annat än sina egna villkor. Verkligen en mångfacetterad kvinnlig karaktär.


5.The Caves of Steel av Isaac Asimov

För att jag älskar Asimov och för att jag känner att det finns beröringspunkter mellan The Caves of Steel och boken jag skriver. Asimov lyckas dessutom väl med att vara både djup och så underhållande att man glömmer det.


6. 1984 av George Orwell

För att det är en fantastisk bok och för att jag älskar litterärt mörker.


7. Kallokain av Karin Boye

Karin Boye är bäst, hennes behärskning av det svenska språket var något alldeles extra och jag älskar sci-fi.


8. Glasblåsarns barn av Maria Gripe

Glasblåsarns barn är förledande kort och enkel, men trots att det är en barnbok är den djupare än de flesta vuxenböcker. När jag läser den får jag illusionen av att "det här skulle jag också ha kunnat skrivit" och sedan inser jag att, "ja, om jag var ett geni".


9. Lexicon av Max Barry

Här är jag faktiskt lite bitter för jag känner att det hade varit underbart att komma på den fantastiska idén som Lexicon bygger på, men jag hade nog skruvat den lite annorlunda. Jag önskar att jag hade skrivit den och fått peta bara lite, lite i den. En väldigt bra bok som det är, men...


10. Daugther of the Empire av Raymond E. Feist och Janny Wurts

För att wow! Fantasy som kretsar kring politiska intriger på den nivån är inte vanliga och det görs så bra och så i linje med den egenskapade världen. Jag önskar att jag också hade den förmågan att väva samman allt.




3 kommentarer:

  1. Själv önskar jag att jag hade skrivit låten Yesterday

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att se din lista! Bra böcker!

      Radera