söndag 12 april 2015

Lite språknörderi i veckan

Jag är rent allmänt en språknörd av rang. Det är inte bara skrivande som är min passion utan nästan allt som har med språk att göra; jag älskar läsning, lingvistik, etymologi, utländska språk etc. (Ett tag funderade jag faktiskt på att studera lingvistik, men det slog mig att det nog skulle vara roligare att studera än att faktiskt arbeta med.) Denna vecka har jag inte skrivit särskilt mycket men däremot hållit på med lite andra språknördiga grejer. Framför allt har jag ägnat mig åt kinesisk litteratur. Jag pratar kinesiska flytande, men jag får erkänna att jag läser extremt dåligt. Jag har aldrig tagit mig igenom en text längre än en novell. Denna vecka har jag försökt ta mig förbi det hindret genom att börja läsa en taiwanesisk ungdomsbok som på engelska kallas "The Legend of the Sun Knight"( 吾命骑士). Det är ingen höglitteratur direkt, men den är ganska rolig. Dessutom tror jag att det är nyttigt att läsa annat än svensk och engelskspråkig litteratur oavsett om man gör det på originalspråk eller i översättning. Jag har också försökt få i mig lite kinesisk litteratur genom att lyssna på den via en kinesisk podcast där de läser upp delar ur böcker. 

Inte så mycket skrivande alltså, men jag kan väl skylla på att jag inhämtat inspiration. Förhoppningsvis kommer jag hinna skriva mer denna vecka, för jag är egentligen väldigt entusiastisk över mina två projekt (en novell och en roman/kortroman). 

1 kommentar:

  1. Flytande kinesiska, nu blev jag imponerad, låter som ett av de svåraste språken att lära sig!!

    SvaraRadera