tisdag 3 mars 2015

Skrivandets bibel

Nu har jag haft två mycket bra dagar i skrivhänseende och har dessutom kommit halvvägs genom en bra bok (Arken av Peter Nilson). Då var det dags att ägna sig åt studierna igen. Idag gick jag på början på en kort kurs i juridisk retorik. Den var alldeles frivillig men vilken jurist kommer inte behöva tala inför folk någon gång?  


Snart måste jag också börja på min PM och det sammanfaller faktiskt med min hobby. Jag har i samband med PM:en köpt ett exemplar av alla skrivandes bibel, det vill säga Språkrådets Svenska skrivregler och tänkte börja nörda ned mig i denna. Jag har redan lärt mig vissa nya saker, till exempel att kapitäler är versaler i samma storlek som gemener och att det latinska uttrycket Språkrådet använder för att visa korrekt typografi: "In girum imus nocte ecce et consumimur igni" betyder Vi vandrar i cirklar om natten, och så förgörs vi av elden. Meningen är också ett palindrom. Försök läsa den baklänges! Den kan eventuellt vara en gåta med svaret nattfjärilar, men det verkar man inte veta så säkert. 

Nu var det kanske inte just sådana saker jag borde lära mig utan snarare bättre användning av kolon och komman. Speciellt kommatecken är något av min nemesis. När jag lärt mig något nyttigt kanske jag återkommer. 

3 kommentarer:

  1. Denna bok står i min bokhylla, där har den stått ett tag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, den är kanske inte menad att sträckläsas, men den besvarar ju närmast alla frågor man möjligen kan ha så ta fram den och bläddra lite!

      Radera