lördag 7 mars 2015

Organisera din bokhylla: tio förslag



Vi har nyligen fått upp nya bokhyllor. Det är underbart för nu kan vi gå från att ha böcker över allt, huller om buller till att få någon slags ordning. Då är bara frågan: Vilken ordning ska man ha? Här kommer några idéer jag hade:


  • En vän till mig hade inte sin bokhylla särskilt välorganiserad, men han hade en regel: Låt inte författare som ogillade varandra eller vars åsikter går isär stå  bredvid varandra. Ett väldigt nördigt sätt att organisera sina böcker som kräver viss kunskap.



  • Själv är jag något av en språknörd och har i omgångar sorterat efter språk. Jag vill inte skryta, men det blir faktiskt fem kategorier i min bokhylla då.



  • På en blogg såg jag nyligen en bokhandel som sorterat böckerna efter alla möjliga underliga teman. Dessa teman kunde till exempel vara män utan tröjor (på framsidan alltså), böcker som gör mig nervös, ställen att bajsa osv.



  • Det går också att organisera på andra känslomässiga sätt. Här kan man till exempel sätta en biografi om en författare bredvid hans verk eller en bok om Indiens historia bredvid en indisk roman.



  • Ett annat spännande sätt att organisera sina böcker vore efter utgivningsår. Då skulle man nog få en trevlig överblick över böckernas historiska sammanhang.



  • Har du problemet att massvis av böckerna i din bokhylla är olästa? Dela upp dem i lästa och olästa. Kanske kan du till och med sortera i vilken ordning du tänker läsa dem.



  • Gör om hela din bokhylla till en topplista där din absoluta favoritbok får stå först och resten följer i ordning.


  • Kanske vill du inte vara så äventyrlig i din bokhyllesortering. Kanske en enkel uppdelning i fakta, skönlitteratur och lyrik passar dig bäst.



  • Var det föregående förslaget också för äventyrligt för dig? Kanske alfabetisk ordning från början till slut passar dig bäst.



  • Vill du vara så oäventyrlig att det blir nördigt? Använd något av bibliotekens klassificeringssystem t.ex. SAB:s klassifikationssystem (det vanligaste i Sverige) eller Dewey decimalklassifikation (det vanligaste i världen).

OBS! Sortera absolut inte efter färg. Inget talar mer om för en besökare att du faktiskt inte gillar böcker och förmodligen inte har läst dem än när de förvandlas till enbart en inredningsdetalj.
[Edit: Ja du färgsorterare är menad att känna dig precis lagom provocerad och sedan fortsätta ha din bokhylla på det sätt du trivs bäst med. ;)]

Kom gärna med andra bra förslag!

4 kommentarer:

  1. Jag har bara sorterat efter författare. Om någon skrivit mer än 3 böcker får dom stå ihop med de andra, finns det bara en enstaka får dom stå i "singelhyllan". Där är det blandat med deckare och allt annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, intressant med en singelhylla. Det var inte något jag hade tänkt på.

      Radera
  2. Du har glömt storleksordning. Mycket praktiskt när en egentligen behöver en till bokhylla.

    Jag har, förutom mina vanliga bokhyllor (SAB light) även en "geborthylla" där det står böcker som jag inte vill ha kvar men inte har hjärta att göra mig av med heller. De böckerna är till för eventuella besökare att ta med sig hem och ge ett nytt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint med en ge bort hylla! Mysigt att komma hem till någon och få en bok.

      Radera