onsdag 4 februari 2015

Talstreck eller citattecken?


Jag håller på att öva på att skriva dialoger och då kommer man snart in på frågan om man ska använda talstreck, även kallade pratminus, eller citattecken. Det finns ju även författare som struntar i att använda någotdera Tove Jansson till exempel, men det känns inte som ett vettigt alternativ. Det blir till att välja. 

Talstrecken används mycket i journalistisk text för att anföra vad någon sagt. Detta markerar att det är ett ungefärligt citat, medan något inom citattecken måste vara ordagrant återgivet. Detta problem finns dock inte inom skönlitteraturen. Allt är ju ändå påhittat.

För att kunna göra ett mer informerat val har jag gjort en högst ovetenskaplig genomgång av min bokhylla för att se vad olika författare använder. Här följer resultatet:

Jan Guillou: Citattecken
Liza Marklund: Talstreck
Kerstin Ekman: Talstreck
P.C. Jersild: Talstreck
Marianne Fredriksson: Talstreck
Carina Burman: Citattecken
Astrid Lindgren: Citattecken
Selma Lagerlöf, August Strindberg och all äldre litteratur jag kan hitta: Talstreck
Alla böcker översatta från engelskan jag hittar har behållit engelskans citattecken.

Jag har en känsla som stöds av undersökningen att användningen av citattecken för att markera dialog är en engelsk import som kommit någon gång under mitten av 1900-talet och att det traditionellt svenska har varit att använda talstreck. Jag är i och för sig något av en traditionalist, men det finns många för och nackdelar med de båda sätten som man bör tänka på också.

Exempel 1

"Hej", sa hon. "Hur går det med studierna?"
-- Hej, sa hon. Hur går det med studierna?

Som ni ser finns det två problem i detta exempel. Det tydligaste är att jag inte lyckas göra ett talstreck i blogger. Talstrecket ska vara långt och inte kort som ett bindestreck :(. Å andra sidan skriver jag knappast enbart för blogger.

Det andra problemet är att det är svårt att se var hon börjar tala igen.

Exempel 2 

"Kim sa att de var 'dumma som spån'".
-- Kim sa att de var "dumma som spån".

Här ser vi att det blir fult att använda citattecken i dialogen om man använder citattecken för att markera dialog.

Det finns alltså för och nackdelar med båda sätten. Vad föredrar ni?

2 kommentarer:

  1. Tyckte först att det var mest naturligt med talstreck men sen bytte jag. Svårt ibland att veta vad som är bäst och var de ska vara, men det blir inga talstreck längre i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det viktiga är att man väljer så att man kan öva på att utnyttja sitt sätt på rätt sätt. Det är ju verkligen bara en smaksak, men det är ju det mesta inom skönlitteraturen.

      Radera