torsdag 12 februari 2015

Fröding - Bokcirkeln på Uplands


Ikväll hade vi ett bokcirkelmöte på Uplands nation. Vi diskuterade Fröding och hade det mycket trevligt. Jag kan inte säga att jag är så väldigt imponerad av Fröding. Han har sina styrkor och dikter som "Vackert väder" och "Idealism och realism" tycker jag visar prov på dessa, men det finns också många dikter som jag kan känna att han bara satt sig ned och skrivit för att han borde. Kanske hade någon av dåtidens självhjälpsböcker liksom dagens tipsat om att det bästa sättet att bota skrivkramp är att skriva. Vad de glömde säga är att man inte nödvändigtvis behöver publicera resultatet.

Vi berörde kort ämnet varför så många litterära storheter tycks komma från Värmland. Inte bara Fröding utan också Ferlin, Tegnér och Geijer stammar ju därifrån, för att inte tala om Lagerlöf. Visste ni förresten att förebilden till Lagerlöfs Gösta Berling sannolikt var Frödings farmors bror som han själv skrivit om i dikten "Prästen Bodenius"

Värmland verkar verkligen ha haft en rik berättartradition för dessa författare att ta av. Jag läste nyligen Lagerlöfs beskrivning av Värmland i Löwensköldska ringen och den är så fantastisk att jag bara måste återge en bit av den: 


...hos oss i Värmland var skogarna vida på den tiden och åkrarna små, gårdsplanerna stora, men stugorna trånga, vägarna smala, men backarna branta, dörrarna låga, men trösklarna höga, kyrkorna oansenliga, men gudstjänsterna långa, levnadsdagarna få, men bekymmerna oräkneliga. [Men det fanns en tröstare på alla gårdar] Det var bara något helt oskyldigt och vardagligt, det var ingenting annat än eldbrasan [...] "Nu är det kvällens stund. Gör nu som jag fladdra och lys! Lek och värm!"[sade elden till människosjälen] Och själarna lydde eldbrasan och började leka. De berättade sagor...

Får inte denna beskrivning en nästan att önska att man stammade från Värmland? Det gör jag ju i och för sig på sätt och vis, eller delar av släkten i alla fall, men jag kan ju knappast säga att jag känner någon närmare anknytning till landskapet. Uppland är ju inte fy skam det heller även om den enda litterära beskrivning jag kan finna av min hemort Hallstavik är mäkta deprimerande (Slumpvandring av Majgull Axelsson s.64 för den som är intresserad). Fröding skrev tydligen två dikter om Uppsala där han ju studerade. Båda handlade om prostituerade; det kanske säger något om hans studietid. Vi läste "En Uppsalaflicka" ikväll, den har lite Bellmanstil över sig får jag säga.



En viss Mohammed Omar var också på bokcirkeln och han bloggade också i anknytning till det. Se det här.  Jag medger, han kom på tanken först, själv hade jag inte tänkt skriva något, men sedan gick jag in på Frödings Wikipediasida och började fundera på saken och fick lust att göra ett inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar