måndag 9 februari 2015

Cirkusdirektörens dotter: en reflektion

Det här är inte egentligen en recension, men jag kom att tänka på en bok idag av Jostein Gaarder: Cirkusdirektörens dotter. Den är riktigt underhållande och läsvärd även om jag inte kan hävda att det är någon av mina absoluta favoritböcker. Den handlar om en man med fantastisk fantasi som skriver synopsis till andras böcker. Han är dock inte själv intresserad av att skriva. Det som slog mig är att jag är lite lik honom på det sättet att jag producerar extremt många bokidéer, fler än jag någonsin kommer hinna skriva. Jag har verkligen motsatsen till idétorka, det jag har svårt med är istället att koncentrera mig på att skriva en sak och göra det väl. Jag slits alltid mellan åtminstone två idéer och då ligger ett femtiotal i byrålådan och väntar. Just nu skriver jag en kortroman, men min samling Uppsalanoveller bara ber om att bli skrivna. Ibland kan nog ett överflöd av idéer vara nästan lika handikappande som idétorka.

1 kommentar:

  1. Visst kan det vara så. Det handlar nog om att bestämma sig för en story, sätta sig ner och skriva, även om det bara blir en kort novell. Blev resultatet bra kan man ju alltid skriva till lite, annars förkastar man idén och tar nästa. Annars blir man bara fast i tänket och fantasierna.

    SvaraRadera