måndag 16 februari 2015

Bokshopping och tsundoku

I helgen var jag i Norrköping för att fira min pojkväns födelsedag. Det slutade med att jag ägnade mig åt min favoritsysselsättning: bokshopping! Det finns något så fantastiskt spännande med att handla nya böcker. Man står där och smeker inbindningarna på nya världar som ännu inte öppnat sig. Jag har en tendens att köpa på mig lite för många böcker, särskilt nuförtiden då jag inte har lika mycket tid att läsa som i tonåren. Många böcker samlas olästa på hög. Detta beteende kallas tydligen på japanska tsundoku men jag läser ju faktiskt böckerna förr eller senare så det är väl okej?

Tsundoku (s) Att köpa böcker och inte läsa dem utan låta dem samlas på hög.

Nu i helgen köpte jag böcker på loppis och det är lite extra trevligt om inte annat för att man faktiskt har råd att köpa det man hittar där. Problemet med loppisar och antikvariat är att där oftast inte går att hitta så mycket fantastik eller böcker på engelska men nu när jag håller på att köpa på mig böcker för mitt klassikerprojekt är det perfekt. Det första riktiga inlägget om det kommer snart.

I helgen lyckades jag köpa på mig Karin Boyes För lite (inköpt i lördags utläst samma dag, rekommenderas), Edith Södergrans och Per Lagerkvists samlade dikter och Rydbergs Singoalla. 
En god skörd.

1 kommentar: