onsdag 26 november 2014

Disas nya guide till de svenska klassikerna

Denna blogg handlar mestadels om mitt eget skrivande, men eftersom det är min blogg och jag får göra vad jag vill tänker jag dessutom sätta igång ett litet litteraturprojekt som ni kommer få följa. Bakgrunden är följande: Jag diskuterade för inte länge sedan Strindberg med en grupp vänner och vi kom fram till att hans bästa verk är hans noveller. Detta är tydligen allmänt känt utomlands där hans pjäser och noveller läses men inte romanerna. Här i Sverige anses dock höjden av svensk litteratur vara Röda rummet. Jag insåg då att det ofta, i mitt tycke, är fel verk som lovordas inom den svenska klassiska litteraturen. Det verkar finnas en komplott att göra svenska klassiker så tråkiga och osexiga som möjligt och istället lockas många av de engelska klassikerna. Jag tror framför allt att problemet är det avgrundsdjupa förakt för allting fantasifullt som länge funnits i Sverige. I Sverige prisas realismen, ju mer realistiskt desto bättre. Ibland går detta så långt att allt vad dramatiska grepp heter verkar ha glömts bort. 

Är då den svenska litteraturen hopplös? Nej, inte alls, den är underbar, problemet är bara att det inte alltid är de böcker som prisas högst som är de bästa. (Jag skyller delvis på svensklärarna. De flesta av mina svensklärare tyckte att klassiker var Strindberg och uppväxtskildringar från 70-talet, framför allt det senare.) 
Det är här jag kommer in. Jag vill skriva en guide: Disas nya guide till de svenska klassikerna.  Denna guide skulle ta upp de lite mer speciella klassikerna, vidga vyerna lite. Detta projekt är förstås något som kommer ta lite tid då jag måste läsa och leta mer än jag hittills har gjort, men ha tålamod, den första delen kommer nog snarare än ni tror. 
Tills dess kan ni fundera på om ni vet vilken svensk nobelpristagare som skrev science fiction på vers, vilken roman som ledde till att svenska kvinnor blev myndiga, om ni känner till några svenska 1600-talspoeter och vem Sveriges Edgar Allan Poe var.

1 kommentar:

  1. Jag såg Dödsdansen på Maxim för ett tag sen, fantastiskt pjäs. Även Edgar Alla Poe har några fina guldkorn!

    SvaraRadera