onsdag 3 september 2014

Hur man utvecklas i sitt skrivande

Jag har funderat mycket på vad man kan göra för att utveckla sitt skrivande och sitt språk. Detta är särdeles intressant för mig då jag håller på att utveckla två former av språk parallellt: ett skönlitterärt och ett juridiskt. Läs, läs, läs och skriv, skriv, skriv är väl det enkla svaret på frågan. Allt läsande och skrivande hjälper nog på något sätt, men dessa tips kan kännas lite för generella. Hur ska man läsa och skriva för bästa resultat? Här kommer mina funderingar:

Notera strukturer: En värdefull övning är att läsa en bok eller text och sedan i punktform notera vad som händer. Börjar författaren mitt i för att sedan gå tillbaka till slutet? På mindre skala, hur får författaren dialogen att flyta? Pratar karaktärerna först om det direkt relevanta för bokens handling för att sedan sväva ut i  funderingar?

Kritik: Att få ingående kritik på sina texter och sedan möjlighet att skriva om är väldigt värdefullt. Första terminen på juristprogrammet fick vi skriva om samma promemoria två gånger med ingående kommentarer båda gångerna. Det var fantastiskt bra för utvecklingen av ett juridiskt språk.

Skriv av: Jag har fått tipset att skriva av bra texter för att verkligen lägga märke till hur författaren använder språket. Bra flyt i kommatering och punktering är till exempel svårt att plocka upp från vanligt läsande då man lätt bara flyter förbi den.

Läs om språk och skrivande: Många kan säkert tycka att det är tråkigt, men att läsa om språk och skrivande kan ge mycket. Med läsning om språk och skrivande menar jag allt från böcker om grammatik och lingvistik till böcker av typen "Romanskrivande för dumhuvuden".
"Om konsten att läsa och skriva" av Olof Lagercrantz är en liten guldklimp som man kan börja med om man inte läst den. Den ger kanske inte några handfasta tips, men den sätter igång tankeverksamheten.

Finns det andra tips på till exempel intressanta skrivövningar, eller annat man kan göras för att utvecklas i sitt skrivande?


2 kommentarer:

  1. Att läsa min text högt gav mig mycket. Direkt hörde jag när texten inte flöt, kändes stackato eller om meningar inte funkade på andra sätt. Sen spelade jag även in mitt manus och lyssnade. Också väldigt nyttigt.

    Jag har gått med i en FB-grupp som heter Författare i Väst. Vi hade första mötet igår IRL, faktiskt. Planen är att ha möten ett antal gånger per år, diskutera, konferera och arrangera skrivhelger. Att tillsammans åka på bokmässor och andra "happenings". Hjälpa varandra.

    SvaraRadera
  2. Att läsa sin text högt är jättesmart, det brukar jag göra. En skrivövning jag lärde mig av Isa Schöier var att skriva allt man kan i 3 minuter och kommer man inte på något så skriver man: Jag kan inte hitta på något, jag kan inte hitta på något...tills man kommer på något. Man hinner inte tänka, inte ta bort något utan bara vräka ur sig. Kan kännas skönt ibland. Sen kan man ju gå tillbak o rensa...

    SvaraRadera