torsdag 31 juli 2014

Om långsamt skrivande, glädjen i att vara hobbyist och novelltävlingar

Riktigt så gammaldags att jag använder fjäderpenna är jag inte trots att jag hellre använder penna än tekniska hjälpmedel, men det är fint med bilder. (Bilden tagen av mig)

Jag fortsätter att skriva på en novell jag håller på med men har inte skrivit många ord idag, 100 kanske? Just nu är novellen cirka 1200 ord och 6000 tecken lång och jag är kanske halvvägs. Just den här novellen går plågsamt långsamt att skriva. Jag har nog hållit på med den i ett halvår med pauser etcetera emellan.
Det finns nog två anledningar till att det går segt. För det första skriver jag den här novellen på datorn. Jag vet inte varför, jag bara började så och så har jag fortsatt. Jag får ett mycket bättre flyt för hand: idéerna kommer lättare, jag blir inte lika distraherad och det känns som att jag kommer närmare orden på något vis. Den andra anledningen är att ämnet är ganska "djupt" och det är svårt att lägga fram det på ett bra sätt. Antingen skriver jag det jag vill säga på näsan på läsaren eller så blir det kanske för svårt att förstå vad det är jag vill ha sagt.
Antar att det kan verka som att jag skriver jättemycket hela tiden. Det är nog inte riktigt med sanningen överensstämmande även om jag skriver en del och jag älskar det. (Varför fick jag just en sådan där stå-vid-ett-stup-och-föreställa-sig-att-man-hoppar-känsla och ville skriva även fast?) Just nu skriver jag varje dag, men ibland går det upp till en månad eller så utan att jag skriver något. Sedan beror det också på vad man menar med skriver. Jag har vissa perioder då jag kommer på en massa idéer, andra när jag tar vara på dessa och skriver första utkast till texter och tredje när jag redigerar och skriver om. Detta låter ju strukturerat och bra va? Det är det inte. Mina perioder kommer inte alls i ordning och när jag är inne i en period har jag väldigt svårt att göra någon av de andra sakerna. Resultatet är att det kan ta flera månader för ynka noveller att bli färdiga, men då hostar jag ofta upp flera stycken på en gång.
Just nu är jag nog egentligen i en göra färdigt period vilket är anledningen till att hyfsat många texter kommit upp. Det är också anledningen till att det går så segt att skriva. Det är i sådana här lägen jag är glad att jag inte är en publicerad författare med en deadline utan bara en hobbyskribent. Nu försöker jag ändå lägga på ett kol för slutet på sommaren betyder novelltävlingsdags! Väldigt många deadlines på novelltävlingar är i slutet av sommaren och jag tänkte nog skicka in till ett par tävlingar i alla fall. Här hittar man novelltävlingar om man vill tävla mot mig. 
Detta gör också att det kanske kommer ta lite tid innan några riktiga godingar till noveller letar sig upp på bloggen då jag inte kan publicera dem innan de har förlorat. Visst är jag entusiastisk va?
Förresten, om du läst ända hit får du gärna lämna en kommentar. Jag har märkt att det kommit fler läsare till bloggen men har inte fått många kommentarer (läs: en). Det vore intressant att se vad folk tycker, ännu roligare vore det om någon gav en kommentar på något av mina verk. Konstruktiv kritik är alltid bra för att utvecklas som författare.

2 kommentarer:

  1. Jag har också för avsikt att skicka in lite noveller. Det blir lite rörigt ibland. 10000 tecken ska det vara där och i nästa tävlan kan det vara upp mot 20000. Idag skalade jag ner en från 15000 till 4000 och det blev ganska ok. Men då började jag fundera på om jag skrivit dit 11000 tecken som egentligen inte behövdes i den första. Men, man får inte fundera för länge, då får man inget gjort. Kör hårt, vare sig du skriver med penna eller på datorn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ha motsatt problem, att jag skriver så lite att det inte blir levande, men det går ju alltid att fixa med lite utfyllnad. Håller dock med om att det blir rörigt, har satt upp ett strikt schema så att jag har något att strunta i.

      Radera